خواسته ورزشی‌ها از ستاد عالی کرونا؛ تدوین پروتکل‌ بهداشتی فعالیت اماکن ورزشی تسریع شود

نزدیک به دوماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد و از همان ابتدایی ترین روزهای ورود این بیماری به ایران شاهد تعلیق برخی فعالیت ها بودیم.

به گزارش ۹۰ البرز وبه نقل از خبرگزاری برنا در کنار تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاه ها، اماکن ورزشی و فعالیت های مرتبط با آن نیز به صفر رسیده است و این عدم فعالیت همچنان ادامه دارد.

ستاد ملی مقابله با کرونا پس از گذر از تعطیلات عید نوروز و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در فاز دوم طرحی با عنوان فاصله گذاری هوشمند را در دستور کار قرار داده و تلاش دارد با اتخاذ برخی پروتکل ها زمینه فعالیت تدریجی صنوف ومشاغل مختلف را مهیا کند.

در این میان اما همچنان فعالیت برخی مشاغل از جمله مراکز ورزشی و باشگاه های خصوصی ممنوع است و طیف وسیعی از فعالان این بخش چشم انتظار تصمیمات جدید ستاد کرونا هستند.

اینکه در مواجهه با ویروس کرونا و ویژگی های خاص آن مجبور به اتخاذ برخی سیاست ها بوده ایم شکی نیست و قطعا همه آحاد مردم به خصوص اهالی ورزش این باور را دارند که حفظ سلامتی و صیانت از جان مردم اولویت اول محسوب می شود و در این مسیر قطعا اگر لازم باشد می بایست بسیاری از امور به حالت تعلیق درآید.

اما انتظار و توقع فعالان ورزش به خصوص کسانی که از محل ورزش وفعالیت های مرتبط با آن ارتزاق می کنند این است که فرایند بازگشایی باشگاه های ورزشی و از سرگیری فعالیت ها در چارچوب برخی دستورالعمل های بهداشتی روند پرشتاب تری بگیرد و شرایط به گونه ای پیش برود که چشم انداز روشنی پیش روی فعالان ورزش قرار بگیرد.

برای مثال و بنابر آمارها در استان البرز بیش از یک هزار باشگاه ورزشی خصوصی فعالیت دارند که طیف وسیعی از آن استیجاری است و عملا ادامه تعلیق فعالیت آنها می تواند عواقبی ناخوشایند برای آنها داشته باشد و زمینه ساز تعطیلی همیشگی آنها شود.

در کنار این طیف بسیارند مربیانی که در این باشگاه ها مشغول بوده اند و درآمد آنها منوط به فعالیت باشگاه ها است و ادامه شرایط فعلی آنها را نیز دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد.

بر این باوریم که در شرایط فعلی آنچه بیش از همه می تواند در ریشه کن شدن این ویروس موثر باشد هم افزایی وهمراهی همه اقشار مردم است و قطعا جامعه ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست اما این توقع وانتظار هم می رود که فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان زیر مجموعه ستاد عالی کرونا در ورزش فرایند تدوین پروتکل های بهداشتی را تسریع کند و این امکان را فراهم کند تا مراکز ورزشی تحت شرایط خاص وسختگیرانه و پس از اخذ تعهدات لازم با ظرفیتی محدود و البته زمانبندی شده آغاز به فعالیت کنند تا در نهایت به لطف خداوند و همراهی مردم این ویروس از کشورما و دنیا رخت بربندد و اوضاع شکل عادی خود را بازیابد.

شکل گیری و فعالیت یک باشگاه ورزشی ماحصل یک فرایند زمانبر و در سایه علاقمندی برخی سرمایه گذاران رخ داده و هر اتفاقی که منجر به تعطیلی آنها شود می تواند در آینده مخاطرات و تبعاتی ثانویه را برای جامعه و سلامت اقشار مختلف به خصوص نسل جوان به دنبال داشته باشد.