گروه تیم ملی ایران مشکوک است/ اسکوچیچ لازم است اما کافی نه!

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به گروه تیم ملی فوتبال ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، گفت: دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی برای صعود لازم بود اما کافی نیست!

 قرعه کشی انتخابی نهایی جام جهانی قطر در قاره آسیا برگزار شد که طی آن تیم‌ها در دو گروه زیر با یکدیگر رقابت خواهند کرد:

گروه اول: ایران، لبنان، سوریه، عراق، امارات و کره جنوبی

گروه دوم: ژاپن ویتنام عمان، چین، عربستان، استرالیا

همین امر باعث شد تا برخی کارشناسان فوتبالی صحبت از ساده بودن مسیر صعود شاگردان دراگان اسکوچیچ به جام جهانی قطر کرده و حریفان ایران را آسان بدانند.

با این حال جلال چراغپور مربی پیشین تیم ملی ایران و کارشناس فوتبال دیدگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارد. مشروح صحبت‌های چراغپور در گفتگو با خبرنگار مهر که از ابعاد مختلف به بررسی شرایط تیم ملی ایران پرداخته است را در پی می‌خوانید:

پتانسیل حادثه‌های مشکوک وجود دارد!

پیشکسوت فوتبال ایران درباره هم‌گروهی ایران با کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان افزود: آنچه در این دسته قرار گرفته و مشخص است پتانسیل حادثه‌های غیر مترقبه در گروه ما بیشتر از گروه دوم است. گروهی که ژاپن، استرالیا و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند را قدرت فوتبال تعیین می‌کند که کدام یک از آنها می‌توانند به جام جهانی برسند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که پتانسیل‌های مشکوکی در بین حریفان ایران وجود دارد که می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را رقم بزند. ابهاماتی که می‌تواند نتایج را تحت تأثیر مستقیم خود قرار دهد و کار را به هزاران اما و اگر بکشاند.

مهم‌ترین بازی‌ها، اولین دیدارها

چراغپور در خصوص شروع دیدارهای ایران با سوریه و عراق تاکید کرد: به نظرم بازی با این دو تیم بسیار مهم است. سخت‌ترین دیدارها را مقابل سوریه و عراق داریم. باید کار گروه ویژه و تخصصی برای شناخت از رقیبان داشته باشیم. ما قبل از شروع بازی با سوریه و عراق باید به طور کامل بدانیم حریفان ما قرار است نود دقیقه چطور بازی کنند.

تاکتیک‌های متفاوت برای هر بازی

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: شاید لازم باشد برای هر یک از بازی‌ها تاکتیک خاص خودمان را داشته باشیم. شیوه بازی تیم ملی ایران در هر دیدار متفاوت است. شاید مقابل سوریه بازی متفاوتی نسبت به لبنان داشته باشیم.

اسکوچیچ لازم است اما کافی نه!

چراغپور درباره ادامه حضور دراگان اسکوچیچ در رأس کادر فنی تیم ملی ایران تصریح کرد: من فکر می‌کنم مهم‌تر از حضور سرمربی و بازیکن، نقش دستیارانی است که می‌توانند آنالیز خوبی به اسکوچیچ بدهند. او به عنوان یک سرمربی موفق در دور مقدماتی، برای صعود لازم بود اما به هیچ وجه کافی نیست.

هاشمیان و باقری با شخصیت هستند اما...

او درباره ادامه حضور وحید هاشمیان و کریم باقری در کادر فنی تیم ملی ایران تصریح کرد: من می‌خواهم درباره دستیاران ایرانی کادر فنی با صراحت صحبت کنم و امیدوارم واقعاً به کسی بر نخورد. آقای کریم باقری یکی از بازیکنان نمونه دوران فوتبالی خودش بوده است و هنوز هم صاحب نام است. شخصیت او کاریزماتیک است. وحید هاشمیان نیز دوران حرفه‌ای خوبی داشته و گویا کلاس‌های مربیگری را نیز حرفه‌ای دنبال کرده است. هر دو نفر فوق‌العاده با شخصیت هستند اما واقعیت فنی دستیاران اسکوچیچ چیز خوبی نیست.

گروه تیم ملی ایران مشکوک است/ اسکوچیچ لازم است اما کافی نه!

چراغپور تصریح کرد: هیچ کدام از افراد کادر فنی تیم ملی نمی‌توانند تفکری برتر از اسکوچیچ داشته باشند؛ در نتیجه همانطور که کارلوس کی روش در لحظات بحرانی تنها بود اسکوچیچ هم تنهاست.

لحظات بحرانی کی‌روش طور!

کارشناس فوتبال ایران در خصوص این موضوع یادآور شد: لحظات بحرانی کارلوس کی روش در زمان حضور در تیم ملی ایران در دو بازی رقم خورد. یک بار مقابل عراق در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و بار دیگر هم مقابل ژاپن در جام ملت‌های ۲۰۱۹ بوده است.

صعود را نباید به تکنیک بازیکن بسپاریم

چراغپور درباره نسل طلایی تیم ملی ایران نیز صحبت کرد و گفت: اصلاً نباید صعود به جام جهانی قطر را به تکنیک و نبوغ بازیکنان بسپاریم. تاکتیک تیمی در این مرحله سرنوشت ساز است. بر کسی پوشیده نیست مهدی طارمی و سردار آزمون در بهترین شرایط هستند اما اگر آنها برنامه‌ای از سوی کادر فنی به طور دقیق دریافت نکنند هیچ حرفی هم در زمین مسابقه نخواهند داشت.

گروه تیم ملی ایران مشکوک است/ اسکوچیچ لازم است اما کافی نه!

آنالیز مدرن می‌خواهیم نه سطحی

وی تاکید کرد: در نتیجه باید بگویم در فرصت باقیمانده لازم است آنالیز دقیق و بررسی مدرنی از کره جنوبی، امارات، عراق، لبنان و سوریه داشته باشیم. اسکوچیچ بیشتر از هر شخص دیگر نیاز به دستیار آنالیز دارد. من به هیچ وجه منظورم آنالیزهای سطحی نیست بلکه نگاه عمیق به حریف و شناخت فرد به فرد بازیکنان تیم‌های حریف است.

هشدار برای اتحاد عربی!

چراغپور با اشاره به حمایت قطعی تیم‌های عربی در انتخابی نهایی جام جهانی یادآور شد: به طور قطع در دور برگشت همین بازی‌ها، بزرگترین خطری که تیم ما را تهدید می‌کند شعار «همه برای یکی و یکی برای همه» از سوی تیم‌های عربی است که چهار تیم حاشیه حوزه خلیج فارس برای امارات اجرا کنند. این کار را حتی ممکن است در یک بازی با گل خورده زیاد انجام دهند. بنا بر این تیم‌های گروه اول که ایران در آن حضور دارد بسیار سخت‌تر از گروه دوم است. به جرأت می‌گویم ۶۵ الی ۷۰ درصد از شانس صعود دست خودمان است اما باقیمانده این درصد را نتایج تیم‌های حاشیه خلیج فارس تعیین می‌کنند.

بهترین‌ها را داریم

چراغپور در پایان خاطرنشان کرد: بهترین بازیکنان فوتبال را در قالب تیم ملی در اختیار داریم. اسکوچیچ را هم به عنوان یکی از مربیان خوش اخلاق در اختیار داریم. ضمن اینکه کادر فنی بسیار محترمی داریم که با باقری و هاشمیان می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. با این حال حلقه گمشده آنها شناخت دقیق و جامع از تک تک حریفان است که باید مد نظر قرار دهیم.