تکنولوژی روز، حلقه گمشده زمین های چمن فوتبال در ایران

در حالی که بسیاری از کشورها سال هاست موضوع زمین های چمن فوتبال هموار و با کیفیت ورزشگاه های خود را حل کرده اند اما ایران همچنان با بحران فقدان زمین چمن استاندارد روبرو است.

به گزارش 90 البرز به نقل از  تکناک، حتی کشورهایی مانند عراق نیز این معضل را با به کارگیری شرکت های تخصصی حل کرده اند.

این در حالی است که ما در کشورمان همچنان محدود به روش های سنتی و استفاده از شیوه های قدیمی و ناکارآمد هستیم.

کیفیت پایین زمین های چمن فوتبال در ایران به دلایل مختلفی برمی گردد. یکی از اصلی ترین عوامل، عدم نگهداری مناسب است. همچنین، هزینه های بالا برای احداث و نگهداری زمین های چمن با کیفیت نیز یکی دیگر از دلایل است.

از دیگر سو احداث یک زمین چمن با استانداردهای بین المللی می تواند بسیار پرهزینه باشد و بسیاری از باشگاه ها ترجیح می دهند این هزینه ها را در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنند.

در عین حال تحریم ها نیز نقش مهمی در این مسئله دارند. اگرچه تحریم ها مستقیماً مانع واردات ماشین آلات و کودهای با کیفیت نشده اند، اما باعث افزایش هزینه ها و کاهش دسترسی به تجهیزات به روز شده اند.

اولویت های مدیریتی نیز در این زمینه تأثیرگذار هستند. در بسیاری از موارد، مسئولان ذیربط به جای تمرکز بر کیفیت، به دنبال کاهش هزینه ها هستند که این امر منجر به کاهش کیفیت چمن می شود.

در نگاهی کلی جا ماندن از تکنولوژی و علم روز باعث عقب ماندگی ایران در حوزه کاشت و نگهداری زمین های چمن فوتبال شده و به نظر می رسد برای برون رفت از این مشکل باید چاره ای اساسی کرد.

برای پی بردن به ابعاد این معضل به سراغ یکی از شرکت های باسابقه ایرانی در حوزه کاشت و نگهداری چمن رفتیم و موضوع را با مدیرعامل این شرکت مطرح کردیم.

جا ماندن از تکنولوژی های روز

شرکت سدروس سبز به مدیریت شاهین استادجو سال هاست در حوزه کاشت چمن فوتبال فعالیت دارد و از معدود شرکت های ایرانی محسوب می شود که دارای تجربه ای بین المللی است و توانسته در ارتباط با شرکت های مطرح اروپایی مجری شیوه های جدید کشت و نگهداری زمین های چمن باشد.

وی در ارتباط با علل بی کیفیتی زمین های چمن فوتبال در ایران گفت: به نظرم نبود تکنولوژی های روز و جا ماندن از متدهای روز دنیا عامل اصلی عقب ماندگی کشورمان در این بخش است.

استادجو ادامه داد: باید بپذیریم تکنولوژی کاشت و نگهداری چمن در دنیا بسیار تغییر کرده است. فرایندهایی مثل زهکشی، لایه بندی، آبیاری، گرمایش از کف و دانه بندی در اجرای زمین چمن دارای اصول و استانداردهایی است که همواره در حال تغییر است و شرکت های مختلف مجری زمین چمن تلاش می کنند با دستیابی به علم روز در فضای رقابتی این بازار خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه طراحی زمین چمن فوتبال در یک نقطه جغرافیایی با توجه به میزان دما و رطوبت و حجم بارش ها انجام می شود گفت: در اجرای یک زمین چمن تمامی ابعاد کار سنجیده می شود و در نهایت بهترین نوع چمن برای کاشت انتخاب می شود.

مدیرعامل شرکت سدروس سبز بیان کرد: ۹۰ درصد زمین های چمن در دنیا به شکل هیبریدی اجرا می شود. البته با ظهور ایمپلنت ها نحوه کاشت و اجرای زمین چمن نیز در حال تغییر بوده و باشگاه های بزرگی چون رئال مادرید، بایرن مونیخ و… از این تکنولوژی برای اجرای زمین های چمن استادیوم های خود بهره می گیرند.

ضعف در نحوه نگهداری

وی نبود تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا را دیگر عامل موثر در بروز این مشکل برشمرد و گفت: مهمتر از اجرای یک زمین چمن نحوه نگهداری آن است که متاسفانه در این بخش نیز ضعف های زیادی در کشورمان داریم.

استادجو در توضیح بیشتر گفت: فرایند هوادهی،کوددهی، مبارزه با آفات و دیگر نگهداری های تخصصی روزانه زمین چمن مستلزم داشتن تجهیزات خاصی است که متاسفانه بسیاری از مجریان زمین های چمن در ایران فاقد آن هستند و یا حداقل از دانش لازم برای بهره برداری درست از آنها برخوردار نیستند.

نقش جریانات مافیایی در عقب ماندگی ها

این فعال حوزه اجرای زمین های چمن فوتبال به ابعاد دیگر این مشکل هم اشاره کرد وگفت: بخشی از این عقب ماندگی هم مربوط به جریاناتی است که علاقمند به ورود تکنولوژی های روز به داخل کشور نیستند و نفع خود را در ادامه روش های سنتی و غیرعلمی می بینند.

وی بیان کرد: بسیار دیده شده که یک زمین چمن با هزینه ای گزاف در مجموعه های ورزشی کشورمان اجرا شده و پس از یکسال و با افت کیفیت مجدد جمع آوری و دوباره با همان روش قبلی اجرا شده است.

استادجو خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه صرفا بیزینسی در این بخش عملا راه ورود تکنولوژی های روز و عرض اندام شرکت های توانمند را به حوزه اجرای زمین های چمن بسته و ماحصل آن وضعیتی است است که امروز دچار آن شده ایم.

این فعال حوزه اجرای چمن با بیان اینکه وزیر جدید ورزش و جوانان دغدغه حل ریشه ای مشکل زمین های چمن در ایران را دارد گفت: دیدگاه آقای دنیامالی این امید را ایجاد کرده تا به سمت مرتفع نمودن موانع و  مشکلات برویم. البته قطعا مقاومت هایی در برخی نقاط شاهد خواهیم بود که این فرایند را با خلل مواجه خواهد کرد اما حرکت به سمت تخصصی شدن حوزه اجرای زمین های چمن فوتبال تنها گزینه موجود برای حل اساسی مشکل است.

ضرورت نگاه تخصصی به اجرا و نگهداری زمین های چمن

استادجو در بخش پایانی صحبت های خود در پاسخ به این سوال که برای برون رفت از این مشکل چه راهکاری پیشنهاد می کنید گفت: اول از همه متولیان امر و تصمیم سازان و تصمیم گیران باید بپذیرند که موضوع اجرا و نگهداری زمین های چمن فوتبال امری کاملا تخصصی و علمی است. تا مادامی که به این نگرش نرسیم وضعیت در کشور همان چیزی خواهد بود که در حال حاضر مشاهده می کنیم.

وی بیان کرد: دوم اینکه با بررسی و رصد عملکرد مجریان زمین های چمن پای کسانی که در این بخش صرفا به دنبال مطامع خود هستند و باعث عقب ماندگی و اتلاف سرمایه های کشور می شوند را از فرایند اجرای زمین های چمن کوتاه کنیم و اجازه بدهیم شرکت های توانمند و دانش محور به این حوزه ورود کنند.

استادجو در جمع بندی صحبت های خود گفت: متاسفانه در هفته های اخیر شاهد اتفاقاتی در میزبانی تیم های باشگاهی و ملی بودیم که آبرو و حیثیت کشورمان را مورد خدشه قرار داد و امیدوارم یکبار برای همیشه با آسیب شناسی دقیق برای حل مشکل زمین چمن استادیوم های خود اقدامی اساسی صورت دهیم.

سخن پایانی

به نظر می رسد اجرا و نگهداری زمین چمن به مانند بسیاری از دیگر حوزه ها در کشورمان با یک ساده انگاری و البته انحصارطلبی در برخی جاها روبرو است و همین امر مانع از رشد و بالندگی آن شده است.

داشتن زمین های چمن هموار و با کیفیت در ورزشگاه های مختلف امری سخت و نشدنی نیست به شرط آنکه بخواهیم نگاهی علمی به آن داشته باشیم و خود را از روش های منسوخ شده رها کنیم.

تا مادامی که به شکل آزمون و خطا و با سیاست های انحصارگونه به این صنعت نگاه شود در بر روی همین پاشنه می چرخد و گره ای باز نخواهد شد.

امیدواریم بحران موجود ما را وادار کند به سمت برنامه ریزی و حل ریشه ای این معضل گام برداریم و به مانند دیگر کشورها فوتبال ملی و باشگاهی ما بر روی زمین های هموار و با کیفیت برگزار شود.