شمارش معکوس برای پایان محرومیت جودو/ بازگشت انگیزه روی تاتامی

جودو ایران در حالی به مسابقات بین المللی بازمی گردد که رقابتهای مهمی چون بازیهای آسیایی و قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا را پیش رو دارد.

90 البرز- محرومیت چهار ساله جودو ایران روز ۲۰ شهریور جاری به اتمام می‌رسد و جودوکاران می‌توانند یک بار دیگر روی تاتامی تورنمنت‌های معتبر دنیا به مصاف رقبای خود بروند. بدون شک این بازگشت انگیزه مضاعفی برای جودوکارانی که چهار سال تمرین کرده و منتظر چنین روی بودند، ایجاد می‌کند.

هر چند فدراسیون جودو در طول دوران تحریم به بالا بردن سطح امکانات زیر ساختی پرداخت و با تمرکز روی رده‌های سنی پایه، مسابقات قهرمانی کشور را به منظم با جوایز نقدی برگزار کرد، تاتامی لیگ‌ها پهن و آکادمی‌های جودو تأسیس شد. ولی نمی‌توان دوری از میادین بین المللی را نادیده گرفت.

کشورهای مختلف روی نوجوانان و جوانان خود سرمایه گذاری کرده و با اعزام آنها به مسابقات معتبر برای آینده برنامه‌های خود را اجرایی کرده اند. اما آینده سازان جودو ایران تنها در داخل کشور تمرین کرده و مسابقه داده اند و برای جبران خلأ موجود به زمان و مبارزه در تورنمنت‌های مختلف دارند.

حسین قمی سرمربی تیم ملی جودو در این مورد گفت: بدون شک رسیدن تاریخ ۲۰ شهریور و پایان این دوران کذایی خیلی مهم است. برای همه خانواده جودو روزی مهم خواهد بود. شور و اشتیاق به جامعه جودو برگشته و همه این خانواده منتظرند تا مبارزه جودوکاران خود را در میادین بین المللی ببینند. البته که کار سختی پیش رو داریم ولی ما پتانسیل این را داریم که خیلی زود به روزهای خوب گذشته بازگردیم.

وی افزود: در این چهار سال فقط بازی‌های کشورهای اسلامی را به عنوان یک میدان رسمی تجربه کردیم و در تورنمنت‌های روسیه نیز حضور داشتیم. ولی برای پیشرفت و رسیدن به سطح بین المللی باید اعزام به مسابقات معتبر تداوم داشته باشد. همین رقابتهای که حاضر بودیم، نشان داد که جودوکاران ما در صورت کسب تجربه بیشتر و تنه به تنه شدن با رقبای خوب خارجی می‌توانند پله‌های ترقی را خیلی زود طی کنند.

به هر صورت چهار سال دوری از میادین رسمی تأثیر زیادی روز نتایج آینده خواهد گذاشت. اینکه فدراسیون جودو با کشورهای همسایه تفاهم نامه همکاری امضا کرده و جودوکاران ما در مقاطعی با برگزاری اردوها و مسابقات دوستانه تجاربی کسب کردند، ولی نمی‌توان آن را با تورنمنت‌هایی که جودوکاران مطرح دنیا در آن حضور دارند، مقایسه کرد. جودوکاران ما می‌بایست در چند اردوی مشترک بین المللی با رقبای خود تمرین کرده و کسب تجربه کنند.

تحریم چهار ساله جودو در فاصله زمانی اندک تا بازی‌های آسیایی به پایان می‌رسد. رقابت‌هایی که به جودو دو سهمیه در بخش مردان و یک سهمیه در بخش زنان داده شده است. فدراسیون در تلاش است تا یک سهمیه به این تعداد اضافه کند. ضمن اینکه آبان ماه مسابقات رده‌های سنی پایه برگزار می‌شود و آینده جودو ایران باید در این رویداد مهم به مصاف حریفان خو بروند.

بدون شک تبدیل تهدید به فرصت در طول چهار سال گذشته باید با حمایت مسئولان ورزش در ماه‌های آتی همراه شود تا نوجوانان و جوانان جودو با حضور در تورنمنت‌ها و اردوهای متعدد بتوانند خلأ چهار ساله را جبران کرده و به نوعی سرمایه گذاری انجام شده به سرانجام برسد.